ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာ၊ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံအားတစ္စစီ ခဲြျခားပစ္၍ မရႏုိင္ေကာင္းပါ။အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ 'ျမန္မာႏုိင္ငံ'ဟူ၍ ျဖစ္ေပၚလာရန္ သေႏၶတည္မႈသည္ ဗုဒၶဘာသာကို အေျချပဳတည္ေထာင္ခဲ့ေသာ ႏုိင္ငံျဖစ္ေနသည္ကို အဘယ္မည္ေသာ ပုဂိၢဳလ္ကမွ ျငင္းဆန္၍မရႏုိင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ဘုရင္(အစိုးရ) အဆက္ဆက္သည္ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ
ကိုဒြန္တဲြလ်က္ တစ္သားတည္းျဖစ္ရန္ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၾကသည္။ အနည္းငယ္ေသာေမာဟထူေျပာသည့္ ဘုရင္မ်ားသာဆြမ္းဆန္
ထဲၾ<ြကက္ေခ်းေရာသလို ဗုဒၶဘာသာကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈထားျခင္းမ်ားရွိခဲ့ပါသည္။
သို႔ေသာ္လည္း ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္ေတြသည္ မဂၢင္ရွစ္ပါးကို အေျခခံထားလ်က္ သႏိၲသုခႏွင့္ ျပည့္စံုေသာတရားေတာ္ေတြျဖစ္ပါသည္။ သမုတ္ထားေသာ သမုတိသစၥာတရားမ်ားမဟုတ္၊ မေဖာက္မျပန္ျမတ္ေသာ ပရမတၴသစၥာတရားေတာ္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။႐ုိးရွင္းစြာ ဥပမာႏွင့္ ေျပာရလွ်င္ ပတၱျမားမွန္လွ်င္ ႏြံမနစ္သကဲ့သို႔ ျဖစ္ခဲ့သည္။
သက္ဦးဆံပိုင္ ဘုရင္ေတြပဲျဖစ္ေစ၊ နယ္ခ်ဲ႕အစိုးရပဲျဖစ္ေစ၊ ဖက္ဆစ္အစိုးရပဲျဖစ္ေစ၊ ပါလီမန္ဒီမုိကေရစီ အစိုးရပဲျဖစ္ေစ၊ စစ္အစိုးရမ်ားပဲျဖစ္ေစ၊လူ႕အခြင့္အေရးကို ဦးစားေပးေသာ အစိုးရပဲျဖစ္ေစ ဗုဒၶဘာသာႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံကို ျခားနားသြားေအာင္ ျပဳလုပ္၍မရႏုိင္ပါ။ ျပည္သူမ်ားက လံုးဝ(လံုးဝ)လက္ခံလိမ့္မည္မဟုတ္။
လြန္ခဲ့ေသာ သာသနာ သကၠရာဇ္၂၅၆ဝ ေက်ာ္ေက်ာ္၌က
ပင္ ျမတ္ဗုဒၶဘုရားရွင္ ပြင့္ေတာ္မူစကတည္းက ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ 'ဦးငါးဦး'ပိုင္ဆုိင္ထားပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံသားမ်ားျဖစ္ေသာတပုႆႏွင့္ ဘလိႅကမြန္ညီေနာင္ကုန္သည္ ႏွစ္ဦးတို႔က -
၁။ ။ ေဗာဓိပင္ႏွင့္ ေရႊပလႅင္၌ ဗုဒၶဘုရားရွင္အျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိၿပီးေနာက္ လူသားမ်ားအနက္ ဦးစြာ ဖူးေတြ႕ရျခင္း။
၂။ ။ 'ဗုဒံၶသရဏံဂစၧာမိ၊ ဓမံၼသရဏံဂစၧာမိ'ဟူ၍ ေဒြဝါစိကသရဏဂံု ဦးစြာတည္ရျခင္း။
၃။ ။ အႀကိဳဧကဒဂ္ဘဲြ႕ထူးကို ဦးစြာရရွိျခင္း။
၄။ ။ ဥပါသကာ ဦးစြာျဖစ္ရျခင္း။
၅။ ။ ေစတီ(ေရႊတိဂံု)ဘုရားကို ဦးစြာတည္ရျခင္းတို႔ျဖစ္သည္။
ေနာက္ထပ္ ဂုဏ္ယူစရာတစ္ခုကိုလည္း ေျပာျပခ်င္ပါသည္။
ျမတ္ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ ေဒသစာရီၾ<ြကေရာက္လ်က္တရားဓမၼေဟာၾကား ခ်ီးျမႇင့္ေတာ္မူခဲ့ပါသည္။
၁။ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ပထမဝါဆိုေတာ္မူၿပီးေနာက္ သေရေခတၱရာျပည္ျဖစ္လာမည့္ေဒသ ဖိုးဦးေတာင္သို႔ ေဒသစာရီၾ<ြကခ်ီခဲ့ၿပီး ဘီလူးႏွင့္ နဂါးတို႔အား ဆံေတာ္မ်ားေပးေတာ္မူျခင္း။ (အက်ယ္ကိုျပည္ေရႊစံေတာ္သမုိင္းကို ႐ႈပါ)
၂။ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ဝါေတာ္ရွစ္ဝါေျမာက္တြင္ ဂဝံပတိ ရဟႏၲာ၏ ပင့္ေလွ်ာက္ခ်က္အရ သုဝဏၰဘူမိ သထံုျပည္သို႔ၾ<ြကေရာက္ေတာ္မူျခင္း။
၃။ ျမတ္ဗုဒၶသည္ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၁၃ခုႏွစ္တြင္ စႏၵသူရိယမင္း၏ ပင့္ေလွ်ာက္မႈအရ ဓညဝတီရခိုင္ျပည္သို႔ၾ<ြကခ်ီေတာ္မူျခင္း။
၄။ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ဝါေတာ္ ၂ဝ တြင္သုနာပရႏၲတိုင္းသား စူဠပုဏၰ၊ မဟာပုဏၰညီေနာင္တို႔ကို အေၾကာင္းျပဳ၍မင္းဘူး၊ လယ္ကိုင္းအရပ္သို႔ ၾ<ြကခ်ီေတာ္မူၿပီး စက္ေတာ္ရာမ်ားခ်ထားေတာ္မူျခင္း။
၅။ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ဝါေတာ္ ၃၅ ဝါအရ၌ ယခုအခါ တန္႔ၾကည့္ေတာင္ေခၚ ဟိရညေတာင္သုိ႔ ၾ<ြကခ်ီေတာ္မူျခင္းတို႔ျဖစ္ပါသည္။
(ဤငါးခ်က္သည္စာေရးသူ ေလ့လာမိသမွ် ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြင္း၌အျခားေသာၾ<ြကခ်ီရာေနရာမ်ားက်န္ရွိေနပါက ေဖာ္ျပေပးၾကရန္ ေလးစားစြာျဖင့္ ေတာင္းပန္အပ္ပါသည္။)
ထုိ႔ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္သည္ ဘူမိနက္သန္ မွန္ေသာ ႏုိင္ငံျဖစ္၍ ျမတ္ဗုဒၶသာသနာထြန္းကားခဲ့၊ ထြန္းကားေနဆဲျဖစ္
သည္။ဗုဒၶဘာသာႏုိင္ငံမ်ားအနက္ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ေထရဝါဒ ဗုဒၶသာသနာ အထြန္းကားဆံုးႏုိင္ငံျဖစ္ေနသည္ကိုလည္း အတိတ္ႏွင့္ ပစၥဳပၸန္ အေျခအေနေတြကေထာက္ျပလ်က္ရွိေလသည္။
သာသနာျပဳ မင္းမ်ားျဖစ္ခဲ့ၾကေသာ ပုဂံေခတ္က အေနာ္ရထာ
မင္း၊က်န္စစ္သားမင္း၊ အေလာင္းစည္သူမင္းစသည့္မ်ား၊ ဟံသာဝတီေခတ္က ဘုရင့္ေနာင္၊ မြန္ဘုရင္မႀကီး ရွင္ေစာပု၊ဓမၼေစတီမင္း စသည္မ်ား၊ ပင္းယ၊ စစ္ကိုင္း၊ အင္းဝ၊ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ကဘုရင္စသည္မ်ားသည္
ဗုဒၶဘာသာသာသနာကို ေနလိုလလိုထြန္းေတာက္ျပန္႔ပြားရန္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကသည့္အျပင္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ၾကေသာ ဘုရင္မင္းျမတ္
မ်ားလည္း ျဖစ္ၾကပါသည္။
ထုိမင္းမ်ားသည္ ျမတ္ဗုဒၶသာသနာေတာ္ႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္ ျပည္တြင္း
မွာသာမက အျခားေသာ ျပည္ပႏိုင္ငံမ်ားက သာသနာေတာ္ကို ကာကြယ္ရန္
အကူအညီေတာင္းခံလာလွ်င္လည္းလ်င္ျမန္စြာ အကူအညီေပးခဲ့ၾကသည္။
ခရစ္ႏွစ္ ၁၅၆ဝ ျပည့္ႏွစ္က ဘာသာျခားေပၚတူဂီတို႔သည္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ
ကႏီၵၿမိဳ႕ကိုသိမ္းပိုက္လ်က္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ ေအာက္လက္ဝဲစြယ္ေတာ္ကို ဂိုအာသို႔ယူေဆာင္သြားမည္ျဖစ္ရာ ထုိသတင္းကိုၾကားသိရလွ်င္ ဘုရင့္ေနာင္မင္းတရားႀကီးသည္ ျမန္မာဆိပ္ကမ္း၌ဆိုက္ကပ္ထားေသာ ေပၚတူဂီသေဘၤာေပၚသို႔သူလွ်ဳိမ်ား ေစလႊတ္လ်က္ ျမတ္ဗုဒၶစြယ္ေတာ္အား ေငြသားအသျပာ ရွစ္သိန္းေပး၍ ေရြးယူေစပါသည္။
စစ္ဗုိလ္စစ္သားမ်ားက ေငြလက္ခံလိုေသာ္လည္း ခရစ္ယာန္ေပၚတူဂီမ်ား
ဂုိဏ္းခ်ဳပ္ ဘုန္းႀကီးက ခရစ္ယာန္ သာသနာျပဳေရးတြင္ အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ေပ
လိမ့္မည္ဟု ေတြးေတာယူဆထား၏။ ၎ကပင္ဖ်က္ဆီးပစ္ရန္ေျပာၾကားသျဖင့္ ခရစ္သကၠရာဇ္၁၅၆၁ခုႏွစ္၌အမ်ားသူငါ ေရွ႕တြင္မီး႐ႈိ႕ဖ်က္ဆီးၿပီး ျမစ္ထဲ ေမ်ာရန္ ျပဳလုပ္ၾကသည္။
သုိ႔ေသာ္ျငားလည္း ျမတ္ဗုဒၶစြယ္ေတာ္အစစ္ကို လံုၿခံဳရာသို႔ ဖယ္ထားကာ၊ အတုႏွင့္ အစားထိုးႏုိင္ခဲ့သျဖင့္အတုသာဖ်က္ဆီးျခင္းခံရေလသည္။
ခရစ္ႏွစ္ ၁၅၇၆ ခုႏွစ္ကလည္းသီရိလကၤာႏုိင္ငံ၌ ပုန္ကန္ထၾ<ြကမႈမ်ားျဖစ္ေပၚခဲ့သည္။ ႏုိင္ငံၿပိဳကဲြမည့္အျဖစ္ႏွင့္ ႀကံဳႀကိဳက္ေနရာ ႏုိင္ငံေလးပိုင္းကဲြသြားမည့္ အေျခအေနသို႔ ေရာက္ရွိေနေလသည္။
၁။ ကြတ္တည္မင္း
၂။ ခန္႔တည္မင္း
၃။ သီတာဝက္မင္း
၄။ ဓမၼပါလမင္း
ဟူ၍ မင္းေလးပါးထီးၿပိဳင္၊ နန္းၿပိဳင္ျပဳလ်က္ စည္းလံုးညီၫြတ္မႈမရွိဘဲျဖစ္ေန
သည္။ ဓမၼပါလမင္းသာလွ်င္ ဗုဒၶဘာသာကို ကုိးကြယ္ယံုၾကည္သူျဖစ္၍ က်န္သံုးပါးသည္ ဘာသာျခား မိစၧာအယူမ်ားရွိေနၾကသည္။
ထိုအခါ ဓမၼပါလမင္းသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ ဘုရင့္ေနာင္မင္းတရားႀကီး
ထံအကူအညီမ်ား ေတာင္းခံခဲ့၏။ ဘုရင့္ေနာင္မင္းတရားႀကီးသည္ သေဘၤာငါးစီးျဖင့္ တစ္စီးလွ်င္ ငါးရာစီ စစ္သည္ေတာ္ႏွင့္ ႏွစ္ေထာင့္ငါးရာအား သီရိလကၤာႏုိင္ငံသို႔ ေစလႊတ္လိုက္သည္။
ျမန္မာဘုရင္ ဘုရင့္ေနာင္မင္း၏တပ္မ်ား သီရိလကၤာႏုိင္ငံသို႔
ေရာက္ရွိသြားေသာအခါ တပ္စခန္းခ်ရာေနရာ၌ စစ္သည္ေတာ္မ်ား စည္းကမ္းတက်စစ္ေရးေလ့က်င့္ေနျခင္းတို႔ကို မင္းသံုးပါး၏
ေထာက္လွမ္းေရးမ်ား ေတြ႕ျမင္ၾကရ၏။
သီရိလကၤာႏုိင္ငံသို႔ 'ယခုေရာက္ရွိေနေသာ စစ္အင္အားသည္ေရွ႕ေျပး
အေထာက္ေတာ္မ်ားသာျဖစ္၍ေနာက္ထပ္ အလံုးအရင္းျဖင့္ စစ္သည္အင္အား အမ်ားအျပား ေရာက္ရွိလာဦးမည္'ဟု သတင္းရရွိပါေၾကာင္းမင္းသံုးပါးတို႔အား ¤င္းတို႔၏ ေထာက္လွမ္းေရးေတြက သံေတာ္ဦးတင္ၾက၏။
ထုိအခါ မင္းသံုးပါးတို႔သည္ အညံ့ခံၾကသည္။ ေသြးထြက္သံယိုမႈႏွင့္ အေသအေပ်ာက္မရွိဘဲ စစ္ေအာင္ႏုိင္ခဲ့၏။သို႔ျဖင့္ ဘုရင့္ေနာင္မင္းတရားႀကီး၏ ကူညီေပးမႈေၾကာင့္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံသည္မၿပိဳကဲြေတာ့ဘဲ ဗုဒၶဘာသာ သာသနာေတာ္လည္း ျပန္လည္စည္ပင္ခဲ့ပါသည္။
အာဖဂန္နစၥတန္ႏုိင္ငံ၊ မေလးရွားႏုိင္ငံ၊ အင္ဒိုနီးရွားႏုိင္ငံ၊ ပါကစၥတန္ႏုိင္ငံ၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏုိင္ငံ စသည္မ်ားသည္တစ္ခ်ိန္က ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာႏုိင္ငံ
မ်ား ျဖစ္ခဲ့သည္။
ေခတ္အလိုက္ သက္ဆိုင္ရာႏုိင္ငံမ်ား၏ ဘုရင္(အစိုးရ)မ်ားကဗုဒၶဘာသာ သာသနာကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈ မေပးခဲ့ၾက၍ ဗုဒၶဘာသာႏုိင္ငံမ်ား
အျဖစ္မွ ဘာသာျခားႏုိင္ငံမ်ားအျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိသြားရျခင္းျဖစ္သည္။
ထိုႏုိင္ငံေတြ၏သမုိင္းေၾကာင္းမ်ားကိုဂဃနဏေလ့လာၾကည့္က ျငင္း၍မရႏုိင္ေသာ သက္မဲ့အေထာက္အထားေတြ မ်ားစြာရွိေနေလသည္။
ယခုအခ်ိန္အခါမွာ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္သည္ ျမတ္ဗုဒၶ သာသနာေတာ္၏ ခံတပ္ႀကီးသဖြယ္ ျဖစ္ေနပါသည္။ ၎ခံတပ္ႀကီးအား မင္း(အစိုးရ)ႏွင့္ ျပည္သူတို႔က စိတ္တူကုိယ္တူညီၫြတ္စြာျဖင့္ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ထားပါမွ အမ်ဳိး ဘာသာ သာသနာသည္
ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္အတူ ဤကမၻာတည္သ၍ ရွိေနမွာျဖစ္သည္။
သို႔ပါေသာေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္၌ အဘယ္သုိ႔ေသာ
မင္းအစိုးရျဖစ္ေနပါေစ -
၁။ ေလာက - ႏုိင္ငံသားတို႔၏ ေကာင္းက်ဳိး၊
၂။ ဓမၼ - ဘာသာ သာသနာ၏ အက်ဳိးေက်းဇူးတရားမ်ား၊
၃။ ရာဇ - မင္းက်င့္တရား ဆယ္ပါးႏွင့္အညီ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ မင္း(အစိုးရ)မ်ားသို႔မဟုတ္ မင္း(အစိုးရ)မ်ားသည္ ေလာက၊ ဓမၼ၊ ရာဇ သံုးပါးစလံုးႏွင့္အညီအုပ္ခ်ဳပ္ပါက ၎(အစိုးရ)မင္းတို႔၏ သမိုင္းေၾကာင္းေတြသည္ လွပေနမွာျဖစ္ပါေၾကာင္း။
ဗုဒၶသာသနံ စိရံတိ႒တု။
ကိုေရႊဝင္းသန့္
စာကိုး။
က်ဳိက္ထီး႐ုိးေစတီေတာ္သမုိင္း
ျပည္ေရႊဆံေတာ္သမုိင္း။
ေအာင္ေဇယ်တုဂ်ာနယ္ အမွတ္ (၁၃၇)
``မဘသ(ဗဟို)Online Media´´
Post a Comment